Ilpon
Matkakertomus Alpeilta kevätkesällä 2006 (Valokuva-albumi
ja videot jutun lopussa.) |
2 viikkoa, 3 moottoripyörää
ja 4 maata
Kesän lopulla, viime vuonna,
Väisäsen Jyrki tuli kertomaan että ensi kesänä
lähdemme yhdessä moottoripyörällä alpeille.
Olin häntä jo aiemmin houkutellut mukaani, kun tiesin reissun
sinne kiinnostavan. Joskus syksyllä Sarmannin Veijo oli kuullut
aikeistamme ja ilmoittautui mukaan.
Jo ennen joulua olimme kaivaneet muutamia osoitteita
joista valitsimme sopivimman majapaikan. Meilien vaihdon jälkeen
varasimme huoneiston Itävallan Kärnten’sta, Kötschach
Mauthen nimisestä paikasta.
http://startyourshop.com/appartements-sandra-at
Appartements Sandra, 60 neliön, 2kpl 2hengen huonetta, olohuone/keittiö,
suihku ja Wc kaksin kappalein, aurinkoinen etelään antava
iso parveke. Lisäksi pieni huone missä oli kerrossänky.
Hinta oli 65€ /vrk 3 hengeltä, eli 21,66 € yhdeltä
hengeltä! Ei paha. Totutusta poiketen, hinta sisälsi kaiken,
sähkön, loppusiivouksen ja kaikki verot. Yleensä näistä
peritään lisäveloitus, paikan mukaan.
http://www.koemau.at
Kötschach Mauthen on kahden kylän yhdistelmä, länsi-
itä suuntaisessa laaksossa. Kötschach joen pohjois- ja Mauthen
etelänpuolella. Mauthen on viimeinen kylä ennen italian rajaa,
jonka sijaitsee on reilun 10 km päässä, ylhäällä
vuorella. Laaksosta pääsee joka ilmansuuntaan ja on siksi
meille hyvä valinta. Emme ehdi nähdä kahden viikon aikana
koko maailmaa, joten tyydyimme asumaan samassa paikassa sen ajan. Joskus
kun olen ollut itävallassa pitempään, olen vaihtanut
paikkakuntaa noin 7-10 vrk välein. Siinä ajassa jo ehtii pintapuolisesti
tutustua alueeseen joka puolelta. Ja illalla on mukava tulla kotiin,
jokapäiväiset huoneen etsimiset ja kamojen roudaukset jäävät
minimiin.
Heti saksaan menevien laivojen aikataulujen ilmestyttyä
varasimme edestakaiset laivapaikat. Helsingistä Travemünde’en
liikennöivä Finnlines maksoi 482€/ henkilö pyörineen,
hinta sisälsi SMOTOn alen, = MP. 0€.
Useasti talvella tutkailin saksan maantiekarttaa,
etsien sopivaa reittiä meno sekä tulomatkalle. Tein paperille
“nuotit”, ja tulostin ne sitten myös kavereille. Sitten
vain odoteliin huhtikuun 28 päivää.
 |
1 päivä.
Perjantai 28.4. Hyvissä ajoin suuntasimme satamaan
ja pienen odottelun jälkeen saimmekin ajella laivaan, ja eikun
syömään. Muuta ajankulua ei siellä sitten ollutkaan,
ei tosin kaivattukaan. Sauna tietysti oli. Laiva lähti aikataulusta
hieman myöhässä eli klo 23.00, ollen kuitenkin jo
Saksan päässä aikataulussa. |


|
3 päivä.
Sunnuntaina klo 7 rekkoja jo purettiin laivasta, mutta vasta vähän
ennen 8 päästiin laivasta. Satamassa vielä tsekattiin
PMR-puhelimet, ja muut varusteet. Sitten vain ajeltiin moottoritietä
kohden Hampuria. 45 km jälkeen poistuimme motarilta pienemmälle
tielle joita pitkin oli tarkoitus ajella aina perille asti.
Ennen matkaa olin hankkinut TomTom Riderin,
muka matkantekoa helpottamaan.No sen opastamana ajeltiin joka
talon pihan läpi, kanalan takaa, sikalan vierestä, ja
matka eteni aivan väärään suuntaan. Tuntui
ainakin siltä, nopeudetkin putosi puoleen. Vastaan tullutta
moottoritietä säästiin sitten takaisin paperikartalle
ja “nuotti” reitille. Myöhemmin asiaa mietittyäni
olin ilmeisesti Rideriin valinnut neljästä saman nimisestä
paikasta tietysti sen väärän, vaikkakin reitti
aluksi näytti lähtevänkin oikeaan suuntaan? Mitä
tästä opimme? Opettele ja selvitä hankkimasi laitteen
käyttö ja ominaisuudet perusteellisesti, ennen matkaa!
No yöksi ehdimme kuitekin Weiden nimiseen kaupunkiin, mikä
olikin aivan oikeasti oikealla reitillä. Moni hotelli oli
sesonkien välillä suljettu. Vanhan siistin linnamaisen
hotellin löysimme vasta iltahämärissä, tosin
ystävällisen alkuasukkaan avustuksella. Hr Vaisönen
saksankielen taitoisena hoiti meille 3 h huoneen. Klassik Hotel
am TOR, 3 pers zimmer mit frühstück. Ennen nukkumaan
menoa kävimme vielä syömässä läheisessä
kreikkalaisessa
raflassa. |



|
4. päivä.
Matkasimme auringon paistaessa koko päivän, kahvilla
kävimme ainoastaan Itävallan puolella Kaprunissa. Paikka
on sama missä vuosia sitten jäätikön kesälaskettelu
paikkalle, vuoren läpi vievä juna paloi. Useita ihmisiä
kuoli myrkyllisiin savukaasuihin, lähtiessään kapuamaan
tunnelissa radanviertä ylös, juuri väärään
suuntaan. Samaa junaa olen itsekin käyttänyt kymmeniä
kertoja ja olisin toiminut juuri samoin, tiedostamatta vaaraa.
Nykyisin turisti ja muut käviät viedään vuoren
yli kulkevassa kabiinissa.
Samana iltapäivänä, hyvissä
ajoin olimme määränpäässämme. Viimeisen
vuoren eteläpuolella alkoi tienpielessä näkyä
tutun oloisia valkoisia kokkareita, eli LUNTA! Nyt joutui TomTom
tosi testiin, Appartements Sandra olisi löydettävä.
Sijainnin suurinpiirtein jo tiesinkin, mutta jotain virkaa piti
Riderillekin keksiä. Majapaikan löydyttyä kertoi
talon nuori rouva - jonka nimi muuten oli - yllätys yllätys
- Sandra, edellispäivänä eli vappuaattona sataneen
lunta niin paljon että maisema oli ollut aivan valkoinen.
Sandra ohjasi meidät ensin autotalliin
jossa pyörät pääsivät mukavaan kuivaan
suojaan. Talon ajoneuvot saivat luvan olla ulkona, paitsi talon
isännän Jammu. Suojaisan, kuusiaidan reunustaman pihan
kautta nousimme toiseen kerrokseen, jossa svittimme sijaitsi.
Olin jo matkalla päättänyt tyytyä pieneen
“lasten” huoneeseen, jossa oli tilaa vain nukkumiseen.
Pojilla oli normaalit 2 hengen huoneet, Jyrkillä löytyi
lisäksi omat WC ja kylppäri. Huoneisto oli hieman vaatimaton,
mutta muutoin aivan asiallinen. Ensimmäisen kerran 26 vuoden
aikana sängyssä peittona oli jotain muuta kuin untuvatäkki.
Yleensä Itävallassa käydessäni kaikki paikat
olivat kunnossa ja viimeisen päälle siistit. Jo muutaman
kerran Kärnten’ssa käyneenä, olen huomannut
että Itävallan eteläisessä osavaltiossa siisteys
on vähän “sinnepäin”. |
 |
5 päivä.
Seuraava aamu oli hieman kostean tuntuinen, tosin ei satanut. Päätimme
lähteä käymään Italian puolella, Cortina
d’ Ampezzossa. Vuoriin ihastuneena, olen aiemmin ajellut useimmat
pikkutiet tältä alueelta. Nyt lämpötila oli
sen verran alhainen että pysyttelimme päätiellä
ja jätimme korkeammalla olevat,kauniit ja mukavat mutkatiet
toiseen kertaan. Itse Cortina d’ Ampezzo oli edelleen “rakennustyömaa”,
sitä se on ollut jo monta vuotta. Olkookin vanha talviolyppiakaupunki,
paikasta jää synkkä ja sekainen vaikutelma. En muista
elokuvan nimeä, mutta juuri näillä rinteillä
James Bond (Roger Moore) lasketteli tappajia karkuun mm. kelkkailuun
tehdyssä rännissä. |




|
6 päivä.
3 toukokuuta ilma oli lämmennyt ja sää oli mitä
parhain. Aamutoimien jälkeen levänneinä lähdimme
pieneen Tolmezzo’oon kahville. Kaupunki on vuoren takana
italian puolella, n. 50 km päässä. Heti Italian
puolella, paikallinen tielaitos oli tien päällystystöissä.
Jyrkkä serpettinitie oli kasteltu jollain bitumi-liuoksella,
ja valmiin päällysteen päälle oli levitetty
hieno kiviaines. Moinen yhdistelmä sitten liimaantui pyörien
renkaisiin, tehden alamäkeen ajamisesta epävarmaa. Tolmezzo’oon
kuitenkin päästiin, mutta aamukahvista aikaa oli kulunut
niin vähän että päätimme juoda ne sumpit
Slovenian puolella, Kranjska Gorassa.
26 vuotta sitten aloitin laskettelun juuri
täällä, Kranjska Gorassa. Samalla reissulla kävimme
laskettelemassa myös Villach’issa, Itävallan puolella.
Tästä aikoi minulla “alppihulluus”, ja tauti
vain pahenee...
Tie Tolmezzo’sta Villach’iin kulkee
mutkitellen laakson pohjalla, ylittäen monta kertaa saman
joen. Joskus on paikoittain ahdastakin, laaksoa halkoo vielä
rauta- ja moottoritie, jotka välillä mutkittelevat ajamamme
tien ylä- tai alapuolella. Rajan jälkeen tie kapeni
ja maisemat paranivat. Ensimmäisessä kylässä
Jyrki stoppasi FJRn ravintolan pihaan ja kysyi onko tämä
se Kranjska Gora? No ei ollut. Tarvisio’sta olisi pitänyt
jatkaa suoraan, mutta käännymme oikealle, koska kyltissä
selvästi luki, “Slovenia”. Menimme kohden etelää,
vaikka oli tarkoitus jatkaa itään päin. Kuitenkin
reitti oli sama, minkä olimme suunnitelleetkin. Nyt ajamme
vain lenkin toisin päin. Auriko paistoi lämpimästi,
joten jäimme tauolle tähän. Asiaa auttoi touhukkaasti
pihalla pyörähtelevä naispuolinen henkilö
joka nopeasti taikoi meille juomiset ja leivän kanssa ilmakuivattua
prosciutto kinkkua.
Asutusta ei muutamia pieniä kyliä
lukuunottamatta, juuri ollut ennen Kranjska Gora’a. Liikennettäkin
ahtaassa laaksossa oli niukasti, johtuen kai paikan jylhyydestä.
Juuri ennen Kranjska Goraa ylitimme huipun, jossa tie kulki 1661
m korkeudella. Yli 40 tiukkaa mutkaa, jyrkästi nousevalla
tai laskevalla, osaksi kostealla tiellä oli ajeltava kieli
keskellä suuta. Huipulta löytyi levennys, jossa huilailimme
ja maksoimme muutaman euron, “Kansallispuiston läpiajo”
maksun. Lunta oli tien vieressä vielä runsaasti.
Itse päivän tavoite, Kranjska Gora oli hieman kasvanut
sitten viimenäkemän. Rajalla Itävallan tulli oli
äimänä finski motoristeista, mutta nopeasti pääsimme
ajelemaan Villach’in sivuitse kohti “kotia”.
Tänään Alpit näyttivät
parhaat puolensa! |
 |
7 päivä.
Seuraavava päivänä, torstai 4.5, otimme
löysästi. Ajelimme ainoastaan yhden vuoren ympäri,
Mölltal n. 155 km. Illalla kävelimme keskustaan syömään
ja ostoksille. Samalla katselimme kylää ja kirkkoakin
ulkoapäin,
kaikki museot toki kiersimme kaukaa. Yleensä joka puolella
maailmaa on tapana muistaa paikkakunnalla Asuneita tai olleita merkittäviä
henkilöitä. Muistomerkkejä tai patsaita ei kylästä
juuri löytynyt. Paitsi yksi, oli muuten jotenkin tutunnäköinen.
Hannibal norsuineen oli ilmeisesti vain mitätön ohikulkija,
mutta todelliset
vuorten sankarit on nostettu aina jalustalle. |
| |
8 päivä.
Perjantai 5.5 oli utuinen ja hieman tihutti vettä. Kävimme
kurkkaamassa josko Grossglocner’n tie olisi jo saatu lumesta
vapaaksi, mutta jo ennen Winklern’iä pyörsimme takaisin.
Lienz’istä lähdimme 106 tietä
pohjoiseen vähän matkaa ja Huben’ista ylös
vasemmalle pikkutielle, joka johtaa vuorten yli italian puolelle.
Ylhäällä sola on tähän aikaan vielä
suljettu, mutta ajelimme kuitenkin ylöspäin muutaman kylän
läpi. Massiiviset tienparannus työt ja tihkusade tekivät
ajosta vähemmän nautittavan, joten päätimme
palata takaisin kotiin. Tuli toimistopäivä. |
 |
9 päivä.
Lauantaina ajoimme Villach’iin “osteleen”. Louis
sekä Hein Gericke ovat viisaasti asettuneet lähekkäin,
ja vieläpä kaupungin länsilaidalle. Kummassakin
oli “kevät party”, grillivartaat savusivat ja
siansivu tuoksui.
Neliöitä suomalaiseen mp-kauppaan
verraten on moninkertaisesti. Jyrki tosin ainoana oli tosimielellä
liikkeellä, me muut, vain katselemassa. Nyssäkät
kädessä kuitenkin ulos saapastelimme, joka mies. Ei
ollut välttämätöntä tarvetta, mutta kun
halvalla sai! Molemmissa kaupoissa on aina "rajuja"
tarjouksia ja poistomyynnissä olevia tuotteita, edullisesti.
Mukava päivä. |
 |
10 päivä.
Sunnuntai oli taas kaunis päivä. Jyrkin kanssa teimme
pienen patikka-reissun lähivuorille. Laakso ei ole paras
mahdollinen vaelteluun, koska rinteet ovat järjestään
metsän peitossa. Korkeutta ja jyrkkyyttä löytyy
aivan riittävästi, maisemista täällä
ei pääse nauttimaan samalla tavalla kuin avarammilla
paikoilla. Iltapäiväivällä pestiin pyörät
ja likaset vaatteet. Jalat jäykkinä vielä kävelimme
katsastamaan kylän MOHO- hotelliketjun paikkaa.
Moho on hotelliketju, joka avoimesti markkinoi itseään
motoristeille. Tarjoilija froilainit olivat nuoria ja nättejä,
olut hyvää ja sitä oli riittävästi! Muutkin
asiat siellä olivat kohdallaan, mutta pohjoisen poikien budjetti
riitäisi korkeintaan yhteen yöhön.
Sunnuntaina ja viikonloppuna tiet ovat täynnä
muuta liikennettä ja motoristeja, joten olen kehitellyt yleensä
muuta tekemistä. Veijo kotimiehenä kertoikin koko päivän
kuuluneen moottorien ulvontaa, motoristien ajellessa kylän
läpi, ylös vuorelle kohden italiaa. |



|
11 päivä.
8.5 maanantai vaikutti säänpuolesta oikein
lupaavalta ja meillähän oli vielä paras näkemättä.
Winklern’ssa oleva Grossglocner’n info näytti
vuoren olevan liikennöitävässä kunnossa, joten
tiketit ostettuamme vain varovasti ylös. Lipun myynyt rouva
kehotti ajelemaan varovasti, eikä syyttä. Ylöspäin
noustessa tie oli sulamisvesistä märkä ja lumipenkat
kasvoivat molemmin puolin tietä. Huipulle kuitekin ajamalla
kaatumatta päästiin, ainoastaan Veijo osui paikkaan
missä, kertomansa mukaan, takapää hiukan lipesi.
Vaikka aurinko paistoi melkein kirkkaalta taivaalta, lämpötila
oli vain + 2C° ja huipun läpi vievä lyhyt tunneli
mielestämme jäässä. Varovasti ajaen, jalat
asfalttia raapien siitäkin selvittiin.
Tie jatkui Edelweißspitze’lle
melko tasaisena, lunta oli paikoitellen pari kolme metriä
tien molemmin puolin. Edelweißspitze on (2240 m) korkein
kohta minne pääsee myös autolla. Jatkoimme kuitenkin
paikan ohi alas pohjoispuolen laaksoon aina maksupaikalle asti.
Siinä U-käännös ja silmiä hivelevän
kaunista maisemaa ihaillen, kuivaa mutkatietä takaisin ylös.
2394 metrissä on tasainen pysäköintialue ja sen
vieressä ravintola, siellä nautimme kahvit ja Apfelstudelit
vanilia kastikkeen kanssa. Hyvää oli, mutta maksaa aina
ylhäällä vuorilla hieman enemmän kuin alhaalla
laaksossa.
Lämpötila oli jo huomattavasti noussut
joten paluumatka sujui paremmin. Pakollisia kuvia napsimme vähän
väliä ja siinä hommassa jäin vähän
jälkeen kavereista. Yritin ottaa heidät kiinni ja joillakin
suorilla näinkin pojat, jotka myöskin ajoivat reilusti
ylinopeutta. Tiellä on satasen rajoitus, kylissä ja
joissakin risteyksissä vähemmän. Yleensä Itävallassa
en aja ylinopeutta, alueella missä on 70 km/h tai alhaisempi
rajoitus, mutta nyt ajoin. Ja heti täppäsi. Alamäessä
poliisit olivat ilmeisesti juuri aloittaneen valvonnan koska Jyrki
ja Veijo olivat rysän ohittaneet. Ystävällinen
poliisimies naureskellen ilmoitti että 70 alueella vauhtini
oli 87 km/h. 25€ saatuaan hän kuitenkin toivotti turvallista
matkaa ja näytti kädellään että vauhtini
voisi olla hieman rauhallisempi. Aikaa virkavallan kanssa rupatteluun
tuhraantui korkeentaan 5 minuuttia, mutta sain vasta alhaalla
laaksossa, asfalttihommien vuoks pysähtymään joutuneet
muut sankarit kiinni. Päivä oli kiistatta matkan kohokohta,
ilman sakkoakin! |
 |
12 päivä.
9. 5. tiistai oli taas kolea ja sateinen “toimistopäivä”,
mitä nyt pyöriä vähän pestiin ja huokailtiin. |
 |
13 päivä.
Keskiviikko, viimeinen päivä tällä paikkakunnalla,
ilma oli lämmin ja kaunis. Ajoimme taas vuoren yli Italiaan
ja siellä ensimmäistä mahdollista tietä länteen.
Kapea tie (nro 355) kulki alkumatkan ahtaan laakson pohjalla, yhdessä
pakollisen joen kanssa. Seudulla on yllättävän paljon
asutusta, ottaen huomioon syrjäisen sijainnin. Kylät olivat
korkealla jykällä rinteellä, ihmetytti mistä
he saavat toimeentulonsa? Matkan edetessä laakso leveni ja
täällä asumukset olivat jo vauraamman tuntusia. Lopulta
tie yhtyi ensimmäisenä päivänä ajettuun
tiehen, jolloin kävimme Cortina d’ Ampezzossa. Itävallan
puolella Jyrki kävi vielä Lienz’ssä vaihtamassa
aiemmin ostamansa käkikellon toimivampaan. Illalla sitten alkoi,
ainakin minulle, ankea tavaroiden pakkaaminen. Jyrki kävi vielä
maksamassa Sandralle kämpän loppulaskun. Varausmaksun,
100€ olin maksanut jo suomessa. |

|
14 päivä.
Lähtöpäivä, mukavan aurinkoinen ajokeli kotimatkalle.
Olimme suunnitelleet menevämme takaisen lännempää
kuin tullessa, mutta se ei ollut hyvä valinta. Saksassa pikkutiet
olivat ruuhkaisia ja tuskastuttavan pitkään oli nopeusrajoitus
60 km/h. Vuorien jälkeen maisemakin oli tylsää, loivasti
kumpuilevaa nummea tai tasaista puutonta peltoa. Matka ei juuri
edennyt, mutta kello kävi. Suunnitelmista poiketen menimme
heti moottoritielle kun sellainen vihdoin vastaan tuli. Muutama
sata kilometriä painuimme 120-150 km/t, jota vauhtia Veijo
hieman protestoi. Deville’ssä on korkea pleksi mikä
tekee ajosta epämiellyttävän, baanalla rekkojen pyörteissä
ajettaessa. Tähtaimenä meillä oli Kassel, missä
tiesin olevan hotellin aivan autobaanan laidassa.
Illemmalla huoneen saanti voi joskus olla vaikeaa. Yöksi kuitenkin
lakanoiden väliin päästiin. Lomakausina ei olisi
ollut toivoakaan. Turhauttava ajopäivä. Ei koskaan enää
sitä kautta! Muistais vaan? |
| |
15 päivä.
Aamulla taas matka jatkui. Ensimmäiset kilometrit (45 km)
Kassel’sta Göttingen’iin, ajelimme autobaanaa.
Siellä tankatessa näin elämäni ensimmäisen
automaattipesukoneen moottoripyörille?
Göttingen on lähellä entisen
itä-saksan rajaa ja idenpänä siellä on runsaasti
uusia maanteitä, jotka kaarrellen väistelevät asutuskeskuksia.
Pikkuteitä on paljon joten suunnistamisessa piti olla tarkkana,
varsinkaan kun en luottanaut Tomtomiin. Lähellä Hampuria
sitten Lyypekin tiehaara livahti ohi, oli niin onnettoman pieni
kyltti joten arvelin sieltä toisenkin väylän löytyvän.
Ennen risteystä kyllä kyselin, "mennäänkö
tosta", mutta kaverit oli
hiljaa. Kun eivä kuulleet mitään. En laiskuuttani
edellisessä yöpymispaikassa ladannut PMR-puhelimen akkuja.
Aikani turhaan huudeltuani ja tangettia paineltuni totesin virran
olevan loppu. Ei käännytty takaisin, vaikka tiesin Hampurin
olevan ruuhkainen. Lämpötila oli noussut jo yli 26 asteen,
joten hyvin tarkeni goretekseissa
neljän ruuhkassa seistä. Jonossa Hampurissa ja motarilla
oltiin aikamme, mutta satamaan kuitenkin osattiin.
Satamassa suomenkieltä puhunut nuorimies
tarkisti vielä että matkalippuun merkityt henkilöt
ajelevat laivaan samoilla pyörillä, kuin tullessa. Suihkun
jälkeen ruoka ja olut maistui. Rankka ajopäivä,
vaikkei kilometrejä kovin paljoa kertynytkään. |
| |
16 päivä.
Sunnuntai 14.5 laiva oli aikataulussaan Helsingissä
ja kotona Kuusankoskella olin jo klo 09.20. FJR oli saanut 5407
km mittariin reissun aikana. Budjettia ei oltu ylitetty, vielä
jäi jokunen euro taskunpohjalle.
|
Yhteenveto matkasta.
- Ajokausi pääsi hyvään vauhtiin.
- Ajankohta ja säätila oli meille juuri sopivat.
- Ajokelit olivat hyvät, kertaakaan ei kastuttu. Jos olisimme vaihtaneet
paikkakuntaa joka päivä, kastumiselta ei olisi vältytty.
- Hintakausi kohdemaassa oli kaikkein huokein.
- Muut turistit eivät ole jonoa tekemässä, teillä,
kahviloissa, kaupoissa yms.
- Miinuksena, moni majapaikka/ravintola on kiinni tai remontissa. Ei
paljoa meitä häirinnyt.
Matkareitti, meno.
Travemünde - Moottorit.risteys (n:ro 27) - Lauenburg - Lüneburg
- Salzwedel - Halbensleben - Hettstedt - Jena - Kronach - Bayreuth -
Weiden ( Travemünde satama - Weiden = 727 km ) - Cham - Landau
- Eggenfelden - Altötting - Trauenstein - Intsell - Lofer, ITÄVALTA
- Zell am See - Mittersill - Lienz - Oberdrauburg - KÖTSCHACH MAUTHEN
( Travemünde - KÖTSCHACH MAUTHEN yht. n.1116 km! )
Matkareitti, paluu. Suunniteltu, ei ajettu!
KÖTSCHACH MAUTHEN - Lienz - Mittersill - Wald (Gerlos) - Zell an
Ziller - moott. E45 rist (n:o 39) - tienristeys olet saksassa - Bad
Tölz - Peiting - Augsburg - Donauwörth - Weißenburg
- Würzburg - Karlstadt - Fulda - Kassel (KÖTSCHACH MAUTHEN
- Kassel n.797 km) - Kassel - Göttingen - Herzberg - Salzgitter
Bad - Braunschweig - Gifhorn - Velzen - Lüneburg - Lauenburg -
Schwarzenhek - Mölln - Lübeck - Travemünde (Kassel -
Travemünde n.386 km) yht. n.1173 km!
Omia kokemuksia Itävallasta.
Eri sesonkien hintaerot eivät ole kovin suuret, toisin kuin pohjolassa.
Itävalta on matkailijoiden suosikki läpi vuoden, tarjontaa
on runsaasti ja hintakilpailu pitää hinnat kurissa. Palvelu
ja parempi taso maksaa, niinkuin muuallakin. Syrjäisissä paikoissa
on yleensä halvemmat hinnat. Hintahaitari on ollut 15 - 23 €/vrk
aamupalalla. Hotellitasoa vastaavaa löytyy pension tyyppisistä
majapaikoista runsaasti. Jos yöpyy vain yhden yön, joutuu
joskus maksamaan muutaman taalerin enemmän. Voi olla että
joku pension ei annakkaan huonetta vain yhdeksi yöksi.
Etukäteen paikasta tietämättä
on aiemmin sattunut muutamia yllätyksiä. Asunnon vieressä
on rakennustyömaa, jossa kolina alkaa jo klo 7.00. Samoin on syytä
varautua kesäaikaan alppiseudulla isoissakin taajamissa
sijatseviin karjasuojiin, eli navetoihin. Viimeeksi tässä
kylässä oli ahtaassa pihapiirssä vastapäätä
sikala. Paikat olivat siistit, vain hieman runsaslukuisimpina esiintyneet
kärpäset olivat ainoa haitta. Itävaltaisen sian tuoksuhan
ei paljoa eroa motoristin tuoksuista, pitkän kuuman päivän
jälkeen. Syksy on parempi aika lomailla alpeilla, ja päättää
ajokausi siihen. Syyskuun loppu ja lokakuun alku, ovat vielä lämpötiloiltaan
suomen kesää vastaavia.
Lämpötila on sopivampi, ja ylhäällä vuorilla
oleva lumi on minimissään. Muita turisteja on kyllä runsaammin
kuin keväällä.
Itävaltalaiset ovat ystävällistä
kansaa. Hyvä käytös ja kohteliaisuus auttaa monessa asiassa,
vaikka maan kieltä ei osaisikaan.
Kuvista on Jyrkin ottamia suurin osa, muutama on
minun.
Uutta matka odotellen, Ilpo
Videoita wmv-muodossa -> Windows media playerillä
- Apartaments Sandra (1 Mt, 27
s)
- Viidennen matkapäivän videopätkä
"Vanha Mylly" (2 Mt, 1 min)
- Kesämökin paikka (1
Mt, 26 s)
Albumiin pääset klikkaamalla mitä tahansa kuvaa. Kuvat
eivät ole aikajärjestyksessä.

|